Skip to main content

Wettelijke regels

Wettelijke regels

Klachten en geschillen

Wat als het niet klikt tussen mij en mijn hulpverlener?
Wat kan ik doen als ik een klacht heb over hulpverlener of hulpverlening?

Bij 'De Basis' proberen we zo goed mogelijk zorg te dragen voor een passende behandeling van uw hulpvraag. Wij werken allen volgens een beroepscode. Voor de GZ-psychologen kunt u meer vinden over hun beroepscode op de website www.psynip.nl. Voor de orthopedagogen kunt u meer informatie hierover vinden op de website www.NVO.nl

Het is mogelijk dat u desondanks niet tevreden bent over uw behandelaar of de geboden behandeling. Mocht dat zo zijn bespreek dit dan eerst met de betreffende behandelaar, de ervaring is dat u er dan meestal samen uit komt.

Indien u dit erg lastig vindt of er samen met de behandelaar niet goed uitkomt dan kunt u via het email adres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. een berichtje achterlaten dat u graag in gesprek gaat met 'De Basis' over een klacht. U mag ook altijd een brief sturen waarin u de klachten verwoord.

Wij zijn altijd bereid om over een klacht in gesprek te gaan.

Hebt u een klacht en/of bezwaar dan is het goed om het volgende in gedachten te houden:

  • Reageer zo snel mogelijk;
  • Wanneer het iets betreft dat niet snel kan worden afgedaan, vraag dan een gesprek aan waarbij u van tevoren de klacht beschrijft. Zo kunnen beide partijen de tijd nemen om over de kwestie na te denken
  • Probeer te bedenken wat u met het gesprek wilt bereiken;
  • Bedenk dat u altijd iemand kunt meenemen ter ondersteuning. Eventueel kan zorgbelang ondersteunen bij een klachtgesprek. www.zorgbelang.nl

'De Basis' zal bij een aangevraagd klachtgesprek altijd twee medewerkers het gesprek laten voeren; de behandelend psycholoog/ pedagoog en één van de maten van de maatschap.

Mochten we er desondanks niet uitkomen dan bestaan er nog een aantal wegen die u kunt bewandelen; 

* Klachtenportaal zorg:

Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.

Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. 

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt. 

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op. 

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. 

Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Klacht indienen bij de beroepsvereniging waar de hulpverlener is geregistreerd;

Alle medewerkers van 'De Basis' zijn geregistreerd bij een of meerdere beroepsverenigingen. Dit zijn NIP, SKJ en of BIG (tuchtrecht). Op de betreffende websites is meer informatie te vinden. www.NIP.nl , www.SKJ.nl, www.BIG.nl